Nå anbefaler vi å flytte e-posttjenesten over på Microsoft 365. 

 

Denne artikkelen er del av 1 artikkelserie i 5 deler der vi tar for oss hvordan bedriften kan sikre seg best mulig mot trusler som kommer via e-post. Hvilke små, men betydelig, steg kan vi ta for å gjøre E-post trygt igjen?

Først - nå størst

E-post var en av de første tjenestene Microsoft tilbød som en ren skytjeneste. Da tjenesten kom var det en rekke begrensning og forutsetninger som i realiteten gjorde den lite brukervennlig for bedriftsmarkedet.

Årene har gått, og Microsofts skytjeneste for e-post er blitt bedre og bedre. Nå er mener vi den er den prefererte løsningen for e-post, såfremt man supplerer med noen ekstra sikkerhetstjenester og backup (som vi kommer tilbake til senere i artikkelserien).

Hvorfor mener vi at tiden er inne for å migrere e-post til Microsoft 365?

For det første så er selve e-posttjenesten inkludert i de fleste Microsoft 365 abonnementer, noe som gjøre selve e-posttjenesten rimelig.

Det er likevel andre faktorer vi setter høyere for vår anbefaling. Faktum er at Microsoft ønsker seg alle e-postbrukere over på sin egen Microsoft Exchange Online-tjeneste, og nedprioriterer derfor sin satsning på alle andre eksterne Exchange-løsninger, deriblant løsninger hos lokale datasentre som vår egen FRONTDESK.

Redusert sikkerhet

Eksterne Microsoft Exchange-løsninger anses nå som en av de største sårbarhetene i et Microsoft/Windows-miljø, og som da blir spesielt utsatt mot hacking.

  • Nedprioriteringen fører til at sikkerheten i de «gamle» løsningene reduseres sakte med sikkert. Frekvensen på sikkerhetsoppdateringer går ned. Når nye sikkerhetshull oppdages tar det lenger og lenger tid før «fix’er» sendes ut, noe som skaper en sikkerhetsrisiko. Exchange Online i Microsoft 365 prioriteres alltid først.
  • I Exchange Online er det gitt flere muligheter i multifaktoroppsettet, noe som forenkler kombinasjonen sikkerhet og brukervennlighet.

Manglende støtte for samhandling

Vi ser også at ytelse og brukeropplevelsen er bedre ved bruk av Exchange Online, og at nyere Outlook-versjoner ikke fungerer like godt mot eksterne Microsoft Exchange-løsninger.

  • Ettersom Microsoft selv nedprioriterer sine eksterne Microsoft Exchange-løsninger, er det stadig mindre støtte for "plugins" mot 3. partsløsninger. Dette er økende problem.
  • Microsoft 365-tjenester som Teams, Planner osv mister stadig mer funksjonalitet mot eksterne Microsoft Exchange-løsninger.