Denne artikkelen er del av 1 artikkelserie i 5 deler der vi tar for oss hvordan bedriften kan sikre seg best mulig mot trusler som kommer via e-post. Hvilke små, men betydelig, steg kan vi ta for å gjøre E-post trygt igjen?
E-post var en av de første tjenestene Microsoft tilbød som en ren skytjeneste. Da tjenesten kom var det en rekke begrensning og forutsetninger som i realiteten gjorde den lite brukervennlig for bedriftsmarkedet.
Årene har gått, og Microsofts skytjeneste for e-post er blitt bedre og bedre. Nå er mener vi den er den prefererte løsningen for e-post, såfremt man supplerer med noen ekstra sikkerhetstjenester og backup (som vi kommer tilbake til senere i artikkelserien).
For det første så er selve e-posttjenesten inkludert i de fleste Microsoft 365 abonnementer, noe som gjøre selve e-posttjenesten rimelig.
Det er likevel andre faktorer vi setter høyere for vår anbefaling. Faktum er at Microsoft ønsker seg alle e-postbrukere over på sin egen Microsoft Exchange Online-tjeneste, og nedprioriterer derfor sin satsning på alle andre eksterne Exchange-løsninger, deriblant løsninger hos lokale datasentre som vår egen FRONTDESK.
Eksterne Microsoft Exchange-løsninger anses nå som en av de største sårbarhetene i et Microsoft/Windows-miljø, og som da blir spesielt utsatt mot hacking.
Vi ser også at ytelse og brukeropplevelsen er bedre ved bruk av Exchange Online, og at nyere Outlook-versjoner ikke fungerer like godt mot eksterne Microsoft Exchange-løsninger.