Strømbransjen har etter veiledning fra Forbrukertilsynet utarbeidet en ny standard spotprisavtale for alle private kunder. Sodvin tar fra 1.4.25 i bruk den nye standard spotprisavtalen for både nye og eksisterende kunder. Kort sagt innebærer denne endringen at kundene får nye avtalevilkår.  


Den nye standardavtalen vil gjøre strømavtalen mer tilgjengelig og forståelig for deg som kunde, i tråd med myndighetenes ønske. Tidligere hadde vi både generelle leveringsvilkår for privatkunder (hvor vi også viste til standard kraftleveringsavtale fra Energi Norge), egne produktvilkår for de forskjellige spotprisavtalene, og et eget dokument med informasjon om angrerett og angreskjema. Den nye standard spotprisavtalen inneholder uttømmende avtalevilkår, slik at all informasjon om avtalen er samlet i ett dokument. Relevante punkter fra Standard kraftleveringsavtale er nå innarbeidet i selve avtaleteksten i standardavtalen. 

Denne endringen medfører ingen endring i pris eller kostnad, og kundene trenger ikke å foreta seg noe i forbindelse med dette.  

Endringer fra gammel til ny spotprisavtale 

I punkt 5 "Måle- og avregningsfeil" er det tydeliggjort at vi som strømleverandører må benytte målerstander som kommer fra Elhub og hvor nettselskapet er ansvarlig for målestandene.  Vi som strømleverandør er uansett ikke ansvarlig for eventuelle feil som nettselskapet gjør. 

I punkt 6 "Flytting" er det informert om at du kan ta med deg denne avtalen til din nye adresse om du ønsker. I tilfelle må du melde fra til oss i god tid før du flytter. 

I punkt 7 "Avslutning av avtalen" er det presisert at vi som strømleverandør tidligst kan si opp avtalen med deg med 30 dagers skriftlig varsel, mens du fortsatt kan si opp avtalen med 14 dagers varsel, med mindre du inngår en avtale med ny strømleverandør – da opphører avtalen når den nye strømleverandøren starter leveransen.    

Punkt 8 "Overdragelse av avtalen" er et nytt punkt. Det betyr eksempelvis at alle våre kunder kan overdras til en annen leverandør, enten ved fusjon eller oppkjøp. For deg som kunde er det viktig at det er spesifisert at du da har rett på de samme vilkårene som er i denne avtalen. Du skal i tilfelle varsles minst 30 dager før overdragelsen kan skje, og du vil uansett kunne si opp avtalen med 14 dagers varsel. 

Punkt 9 "Angrerett" er ikke et nytt punkt, men her er dine rettigheter som kunde tydeliggjort når du eventuelt skifter avtaletype eller leverandør. Samtidig gir ikke denne endringen av avtale fornyet angrerett.  

I punktet 10 "Endringer i pris og vilkår" er det gjort enkelte justeringer. Vi som strømleverandør har rett til å endre vilkårene i denne avtalen. I tillegg kan prisen endres. Slike endringer skal varsles minst 30 dager før endringen trer i kraft, og du har rett til å si opp/gå fra avtalen. 

Dersom du har spørsmål angående denne endringen er det bare å ta kontakt med oss. Overgangen til ny standard spotprisavtale innebærer nye avtalevilkår og medfører som sagt ingen endringer i pris for kunden. Kunden trenger altså ikke å foreta seg noe i forbindelse med denne endringen.