- Strøm
- Kundeservice Strøm
- Ofte stilte spørsmål om strøm
Ofte stilte spørsmål om strøm
Min side
Hvordan logger jeg inn på Min Side?
Logg inn på Min Side med ditt mobilnummer. Du vil få tilsendt en firesifret kode på SMS som verifisering på din innlogging. På Min Side finner du informasjon om din strømavtale, du kan se ditt forbruk og dine fakturaer.
Min sideVil du se flere detaljer om ditt strømforbruk?
Alle strømleverandører i Norge har nå fått et felles register kalt Elhub. Her kan du blant annet hente timesverdier fra din strømmåler, og se historikk for tidligere kundeforhold.
Logg inn på Elhub.no her.Sodvin Strømapp
Hvordan logger jeg inn?
Hvorfor får jeg feilmelding når jeg forsøker å logge inn?
For å logge inn må du bruke fødselsdatoen og mobilnummeret til personen strømavtalen er registrert på. Dersom du får feilmelding når du forsøker å logge inn, sjekk hvem avtalen står på, f.eks. samboer. Strømavtalen må også være aktiv for at du skal kunne logge inn på appen. Fødselsdato må skrives med fullt årstall, altså for eksempel slik: 01.01.1990.
Får jeg se strømprisen i mitt område?
Jeg har fastpris, er det min pris eller spotpris som vises i appen?
Kan jeg se forbruket hittil i mnd. I kroner?
Kan jeg ha flere boliger i appen?
Hvordan får jeg min billader i appen?
Kan jeg koble til solceller i appen?
Ja, det er mulig å koble til solceller i appen. Trykk på "Legg til" på menylinjen, og finn merket til inverteren din. Legg den til og følg stegene som kommer opp. Husk at du må logge på med brukernavnet og passordet til inverteren du fikk da solcellene ble installert. Deretter kan du se produksjonen fra solcellene dine i sanntid i appen.
Bestille strøm
Hvor bestiller jeg en strømavtale?
Ønsker du å bestille en strømavtale kan du gjøre dette ved å fylle ut bestillingsskjema på våre hjemmesider, sende oss en e-post på post@sodvin.no eller ringe oss på 72 45 01 00. Du finner en oversikt over alle våre strømavtaler her.
Våre strømavtalerHvordan bytter jeg strømavtale?
Dersom du ønsker å bytte avtale kan dette gjøres på Min Side, fylle ut bestillingsskjema på våre hjemmesider, sende oss en e-post på post@sodvin.no eller ringe oss på 72 45 01 00. Du finner en oversikt over alle våre strømavtaler her.
Våre strømavtalerHvor finner jeg avtalevilkår?
Her finner du avtalevilkår for strøm fra Sodvin
Vilkår og avtalerHvor finner jeg opplysninger om angrerett?
Her finner du opplysninger om angrerett for strøm fra Sodvin
Opplysninger om angrerettHvor finner jeg angrerettskjema?
Her finner du angrerettskjema for strøm fra Sodvin
AngrerettskjemaFlytting/Salg av bolig
Når jeg flytter kan jeg flytte med strømavtalen fra der jeg bodde før?
Det er mulig å ta med seg strømavtalen ved flytting, ta kontakt med oss i god tid før, så hjelper vi deg med dette. OBS: Dersom du har fastkraftavtale og flytter til et annet prisområde enn det du flytter fra, er det dessverre ikke mulig å ta med avtalen.
Kontakt ossJeg har flyttet, men har glemt å si fra, hva gjør jeg?
Det er du som er ansvarlig for strømavtalen i boligen du flytter fra, det vil si inntil du sier opp, eller nye eiere bestiller egen strømavtale. Dersom du allerede har flyttet må du snarest si ifra til oss for oppsigelse av din strømavtale. Vet du hvem som har flyttet inn/kjøpt din gamle bolig, be de ta kontakt med oss, så oppretter vi en strømavtale på den datoen de tok over boligen.
Strømfaktura
Når får jeg strømregningen?
Hvordan får jeg tilsendt min faktura?
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
Hvordan oppretter jeg eFaktura?
Du oppretter eFaktura i din nettbank eller i Vipps. I din nettbank må du godkjenne at du ønsker eFaktura til alle bedrifter som tilbyr eFaktura. Dette ligger som regel under eFaktura og Alltid eFaktura eller Automatisk eFaktura. Ved spørsmål om dette, ta kontakt med din bank. I Vipps kan du godkjenne at du ønsker eFaktura under Profil og Regninger og eFaktura. Når du har godkjent at du ønsker eFaktura i nettbank eller i Vipps vil faktura automatisk gå over til eFaktura fra neste fakturering.
Kan jeg selv finne strømregningen min?
I tillegg til at strømregningen din blir sendt til deg slik du ønsker den tilsendt, kan du finne dine fakturaer på Min Side. Logg inn med mobilnummer og du får tilsendt pinkode. Du kan også finne dine strømregninger i Sodvin Strømapp.
Min sideJeg har strømavtaler på flere anlegg, får jeg én faktura?
Hvorfor får jeg noen ganger beregnet beløp på strømregningen?
Dersom vi ikke har mottatt informasjon om ditt strømforbruk (måleverdier) fra netteier, bruker vårt kundesystem et beregnet beløp som grunnlag for din strømregning. Dette beløpet tar utgangspunkt i oppgitt årsforbruk på ditt strømanlegg. Når korrekte måleverdier kommer inn vil det bli korrigert på neste faktura.
Hva er elsertifikat?
Elsertifikater er en teknologinøytral støtteordning som gjør det mer lønnsomt å investere i kraftproduksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi. Strømleverandørene legger kostnaden for elsertifikater inn i strømregningen. Ordningen er regulert i Lov om elsertifikater og forskrift om elsertifikater.
Hvorfor er strømregningen min så høy?
Det er to faktorer som påvirker strømregningen din; ditt forbruk og strømprisen. Sjekk din faktura for å se utvikling i ditt strømforbruk eller logg inn på Min Side. Her kan du også bytte type avtale hvis du ønsker det, les også mer om våre strømavtaler på vår hjemmeside. Har du spørsmål din strømmåler, ta kontakt med din netteier, da det er de som er ansvarlig for det fysiske strømanlegget.
Min sideKan jeg få utsette betalingen?
Hva er strømstøtte?
Strømstøtte er en ordning hvor staten dekker deler av strømregninga i tider ved unormalt høye strømpriser. Strømstøtten dekker 90 % av strømprisen over 91,25 øre/kWh, og tar utgangspunkt i den faktiske strømprisen den timen du bruker strømmen. Alle husholdninger unntatt fritidsboliger får støtte inntil forbruk på 5000 kWh/mnd. Strømstøtten trekkes av på faktura fra netteier.
Nettleie og leveringsplikt
Hva er nettleie?
Nettleien dekker drift av strømnettet i ditt område. Denne består av et fastledd, i tillegg til en pris pr. kWh. Via nettleien betaler du også forbruksavgift til staten og Enova-avgift. Nettleie faktureres av din netteier, og kommer på en egen faktura. Mer informasjon finnes på din netteiers hjemmeside.
Les forskjellen mellom strøm og nettleieHva er leveringsplikt?